نگرش سازنده

نگرش سازنده، کلید ارتباط موفق

مدتی است که متوجه شده ام بسیاری از سیستمها و شیوه های ارتباطی پیشنهادی درکتاب ها، مقالات، دوره های آموزشی، همایش ها و سمینارها، موردی را به دست فراموشی سپرده اند که به اعتقاد من جزء کلیدی هر ارتباط موفق و موثر است.

 نگرش سازنده، کلید ارتباط موفق

نگرش سازنده، کلید ارتباط موفق

بدون شک تمایل همه ما، به درگیری کمتر، موفقیت بیشتر، ارتباطات مثبت بادیگران، شادی بیشتر، شنیده شدن و درک شدن بهتر، ارتباطات دوست داشتنی تر با دوستان و خانواده و خلق یک گفتگوی برنده/برنده است که همگی این موارد، مکالمه ای احترام برانگیز را در تمامی تعاملات زندگی شخصی و حرفه ای ما فراهم خواهد کرد.

با فرض بر این واقعیت، موضوعی که می خواهم با شما به اشتراک بگذارم این است، که مهمترین بخش یک مکالمه، قصد، نیت، ذهنیت و در واقع هدف شما است و امیدوارم که این مطلب به شما کمک کند تا مانع از بروز خطاهای ارتباطی و هزینه های حاصل از بی اطلاع بودن از یک ارتباط موثر شوید که بارها مرتکب آن شده ام و بعضاً نیز می شوم.

همواره علاقمند به خلق ارتباطات بیشتر و صمیمیت و شادمانی در روابطم بوده و هستم، اما از آنجاییکه در گذشته هیچکس مراحل ساده برقراری یک ارتباط با کیفیت را به من نیاموخته بود متأسفانه همیشه در این زمینه ضعف داشتم.

اگر که من بتوانم به شیوه ای مناسب، مسیر صحیح را در اختیارتان قرار دهم و از شما در جهت خلق شادی و موفقیت بیشتر در زندگی حمایت کنم، مطمئناً یکی از مهمترین مأموریت های زندگی ام در به حداقل رساندن درد و رنج شخصی و حرفه ای دیگران برآورده شده است.

پس از سالها صرف مکالماتی که عموماً خروجی مثبتی در بر نداشت و مطالعات و بکارگیری شیوه ها و تکنیک های پیشنهادی با همان خروجی گذشته، متوجه شدم که نگرش و هدف در گفتگو، موردی است که به هیچ وجه نباید فراموش شود و البته می بایست به عنوان یکی از مهمترین مراحل هر نوع مکالمه ای در نظر گرفته شود.

 

چگونه هدف خود را بیان کنید ؟

 

برای این منظور شما می بایست فراتر از روشهای معمول برقراری ارتباط با مردم عمل کنید، در واقع آنچه که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، توجه به وضعیت وقوع یک مکالمه است، بویژه زمانی که شما درتلاش بیان احساساتی که دارید هستید و یا اینکه می خواهید موضوعی را به اشتراک بگذارید که نگران ایجاد درگیری، ناراحتی و یا رنجوری طرف مقابل هستید و یا بر عکس، امیدوار به دریافت پاسخ مثبت جهت مشارکت و همکاری مخاطبتان. نکته این است که وضعیت وقوع یک مکالمه، در ارتباط مستقیم با شخصی است، که در حال گفتگو هستید، اینکه با یک دوست، همکار و یا پرسنل خود صحبت می کنید، وضعیت های متفاوتی را خلق می کند.

به تناسب هر وضعیت، بیان هدف و یا منظور شما در ابتدای گفتگویی که در حال خلق آن هستید، علت نیاز شما به این مصاحبت را مشخص کرده، ضمن شفاف سازی قصد و نیت شما از این مکالمه، شرایط درک متقابل، و عدم واکنش منفی به آنچه که در حال بیان آن هستید و همچنین، دریافت پاسخ متناسب با نیاز شما را فراهم می کند.

بیان ذهنیت و نگرش شما از یک گفتگو، فضایی مثبت، مشارکتی و قابل اعتماد می سازد، چرا که تمامی رهبران و افراد دارای روابط عمومی بالا، بر این اعتقادند که، برای برقراری ارتباط موثر و نفوذ بر دیگران، می بایست صداقت داشت و این مهم، بدون داشتن نگرشی سازنده غیر ممکن، اما با وجود آن لحنی مثبت و مشارکتی را در پی خواهدداشت.

1-     نگرش سازنده

2-     صداقت در گفتگو

3-     نتیجه مورد نظر

 

با توجه به موارد ذکر شده، چنانچه از قصد و هدف خود غافل شوید، به احتمال بسیار زیاد گفتگوی شما به سمت و سوی دیگری کشیده خواهد شد. به همین خاطر بهتر است پیش از شروع یک گفتگو سئوالات زیر را که کمک می کند تا از نیت خود آگاه شوید از خودتان بپرسید.

 

         در ارتباط باموضوعی که می خواهید صحبت کنید چه چیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است ؟

         چرا برای شما مهم است ؟

         مخاطب شما ممکن است چه نیازی از شما را در این ارتباط برآورده نماید ؟

         امیدوارید ازگفتگوی مورد نظرتان چه دستاوردی داشته باشید ؟ صمیمیت بیشتر، درک متقابل، مشارکت،همکاری، ارتباط، دانش، تقدیر، تغییر، موفقیت، کمک و حمایت در برخی زمینه ها و …  

 

بیان آرزو و هدف شما بسیار حیاتی است، چرا که اعتماد و شرایط مثبتی را خلق میکند که می تواند کمک کند تا ضمن شفاف سازی نیت شما از به اشتراک گذاری موضوع گفتگو و یا احساساتی را که ابراز می کنید، از رنجوری دیگران و یا قضاوت شدن شما توسط دیگران ممانعت بعمل آورد.

و این، موقعیتی است که می بایست نسبت به خودتان، احساسات و نیازهایتان به قدری متعهد باشید تا سهواً این تصور پیش نیاید که در حال سرزنش و یا انتقاد از دیگران هستید بلکه بیان کننده صداقت و معتبر بودن احساسات و نیازهای واقعی شما از گفتگویی باشد که انجام می دهید و این تعهد متأثر از نگرشی است که نسبت به این تعامل دارید. چرا که من متوجه شده ام هدایت یک گفتگو بواسطه نگرش ها و اهدافی که از آن گفتگو وجود دارد 100% خروجی های متفاوتی را در پی خواهد داشت. 

به همین خاطر، با توجه به نوع نگرش شما ( سازنده و یا غیر سازنده ) و به تناسب قصد و هدفتان از یک گفتگو، می بایست متوجه باشید که مسئولیت چه واکنشی را به تناسب احساسات و نیازهایی که بیان کرده اید بعهده گرفته اید.

بنابراین با توجه به تحقیقات موسسه تحقیقاتی دانشگاه استنفورد اگر 85% ازشادمانی و موفقیت ما به مهارت های ارتباطی امان نسبت داده شود، تغییر زندگی ما بواسطه رعایت این مرحله از مراحل ارتباطی چه قدر آسان خواهد بود.  

چنانچه تمایل دارید، بامن در ارتباط باشید و یا دیدگاه خود را ذیل این مطلب قید کنید.

 

 

نگرش سازنده، کلید ارتباط موفق
نگرش سازنده، کلید ارتباط موفق

ارسال نظر

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد .فیلد های ستاره دار ضروری می باشد